2010-01-29 17:11

Möte med hundar! Utvald

Skrivet av  Fredrik Steen
Bedöm det här inlägget
(58 röster)

Här kommer film nummer tre. Det vanligaste problemet hundägare har som kontaktar mig är något som ägaren ofta kallar hundaggressivitet. Hunden är mycket sällan riktigt aggressiv utan ofta handlar det mer om en långvarig frustration som hunden genom tid byggt upp. Därför är det väldigt viktigt att man lär sin hund redan från början hur hunden ska uppträda vid ett hundmöte.

Jag och Djurmagazinet önskar er en trevlig filmstund. 

Senast ändrad den 2010-02-05 00:24
Fredrik Steen

Fredrik Steen

Websida: www.djurmagazinet.se E-mail: Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den

Lämna en kommentar

Har du fyllt i alla fält markerade med en asterix? (*) De fälten är obligatoriska

45 kommentarer

  • Ge din kommentar Madonna 2010-07-06 16:56 postat av Madonna

    Jättebra filmer, men hur gör man när hunden är 8 år och alltid varit lös.
    Nu har vi flyttat in till tätorten och hon måste vara kopplad.
    Jag försöker lära henne att ignorera andra hundar men hon rusar glad fram emot dem under gläfs och morr.
    Hon är inte aggressiv, men jag är rädd att hon råkar illa ut pga detta beteende som nog beror på min inkonsekvens.
    De som känner oss är ju inte rädda utan kommer in på vår gård trots hennes oväsen. Hur få någon ordning på mig?
    (Läste precis frågan innan mej och Du kan nog ge oss gemensamt svar.)

  • Ge din kommentar En hundvän 2010-07-05 23:47 postat av En hundvän

    Du har helt rätt! Men jag tycker att du skulle ha tillrättavisat hunden lite tidigare första gången i filmen. Du lät det gå lite för långt innan du tog tag i det, men bra gjort ändå! Tycker att du är väldigt bra, och har precis rätt åsikter om hundar :) Stora kramar från Clara :)

  • Ge din kommentar Iris blom 2010-06-10 17:47 postat av Iris blom

    hej.
    var kan jag köpa halsbandet du visade i
    förkväll

    mvh.Iris

  • Ge din kommentar Jade 2010-06-10 08:49 postat av Jade

    kan ni göra en film och visa hur man ska göra när man har misslyckats med allt annat : )))

  • Ge din kommentar Evelina w 2010-05-30 20:47 postat av Evelina w

    vår grand danois på 1,5 år är en underbar hund men tyvärr mindre rolig att ha med att göra när vi möter hundar.
    För precis ett år sen så opererades hon för armbågledsdysplaci vilket resulterade i att hon fick ligga still i 14 veckor sammanlagt. Detta innebar att hon inte fick träffa/leka med andra hundar eller gå några promenader eller bara få vara valp.
    Vid möten så sänker hon sig, reser ragg, morrar, skäller och börjar hoppa tillslut. Vi har försökt med det mesta som vi läst/sett som du rekommenderar utan resultat, vi har tom träffat en karl som jobbat inom försvar makten i 40 år. Han är jätte duktig men hans sätt som han ville att vi skulle använda oss av tyckte inte jag om, det handlade om att "rycka" till HÅRT i hennes halsband när hon tappar koncentration. Han prata mkt om ledarskapet som vi har på våran hund och jag förstår att det är de det grundar sig i.
    Snälla, vi ber verkligen, vi älskar våran hund över allt annat och vi vill verkligen klara detta, men vi behöver hjälp och vägledning.

  • Ge din kommentar Åsa Lindström 2010-05-27 06:50 postat av Åsa Lindström

    Inser ju att jag gjort fel med våran hund från börjar med hundmöten. Men vad ska jag göra nu när det är för sent? Har provat flera metoder som att sätta honom, försöka locka honom med godis, prata med honom och försöka få ögonkontakt mm. Har ni flera förslag jag kan prova?

  • Ge din kommentar Malinee Murray 2010-05-26 23:42 postat av Malinee Murray

    Jag har gjort ungefär likadant som du Fredrik med alla mina 4 hundar sen valpstadiet och det funkade hur bra som helst på allihop. Men med min lilla blandras hanne har det som från början funkade jättebra, tyvärr förstörts genom att 6 ( ! ) olika hundar rusat fram och attackerat honom pga att deras mattar/hussar låtit sina hundar gå i fullt utdraget flexi eller springa helt lösa. Dom första 3-4 anfallen hände när han var valp/unghund men det verkade ändå inte sätta några större spår hos honom eftersom jag uppträdde på ett sådant sätt att han inte såg det som nåt att vara rädd för. Men dom 2 sista gångerna blev jag jätte rädd och eftersom han var vuxen då så uppfattade han det kanske helt annorlunda än tidigare gånger. Så nu när han ser en annan hund rusar han framför mig, drar i kopplet, morrar, visar tänder och låter som en mördarhund och ska försvara mig/oss. Men sätter jag honom en bit från hunden eller vänder och går bort från den, då börjar han pipa och gnälla istället och vill fram och hälsa. Jag vet att han inte är hund aggressiv "på riktigt" eftersom han beter sig normalt om man låter honom hälsa på andra hundar under ordnade former (rastade, motionerade, kopplade och dom får nosa på varandra lugnt och sansat). Bara han får se att dom inte är elaka så är det lugnt. Men det är som att han tar det "säkra före det osäkra" och visar sig stor och farlig så alla "eventuella" attackerare ska bli skrämda och låta oss vara. Han är 4 år snart och jag har försökt i över 1 år att bli av med detta beteende. Ibland gör han inget men allt som oftast beter han sig så här. Hur tusan ska jag göra? Orkar inte tjata på folk här i området att dom ska koppla sina hundar för de lönar sig inte. Det kommer lösa hundar springande ut från tomter titt som tätt och jag får hela tiden vara på helspänn ifall det kommer nån hund rusande. Är så trött på att behöva gå till handgripligheter mot andras hundar för att deras ägare inte orkat uppfostra dom ordentligt! Jag är urless på att betala vet. räkningar eller få fler stelkrampssprutor pga andra människor och deras slappa hundhållning! Jag släpper aldrig lös min hund om jag riskerar att stöta på andra hundar för jag vill inte riskera att nåt händer. Varför kan inte andra människor göra samma sak med sina "aggressiva" hundar istället för att låta dom springa lösa och anfalla andra hundar?

  • Ge din kommentar Sanna ahlm 2010-05-18 16:07 postat av Sanna ahlm

    Bra film! Men nu har jag en liten chihuahua mix på 1,5 år. Och han är helt omöjlig vid vissa hundmöten. Dem hundarna han känt som bor i området sen han var liten går det helt Ok med och dem pussas och leker. Men när det kommer andra så morrar han, hugger mot dem och skäller. Jag märker också att det är olika beteenden han gör när det är olika hundar. Vissa är han riktigt aggresiv emot. Jag har testat det mesta, lagt ner honom på rygg, sagt ifrån, testat med att säga åt honom att sitta, men han lyssnar inte ett smack, Han blir som en helt annan hund när han är ute. Hemma är han underbar! Menskulle gärna vilja ha lite tips och hjälp hur jag ska göra. För jag vill ju att man ska kunna ha han i hundparker utan några problem, eller helt enkelt bara gå en lugn promenad utan nå utbrott.

  • Ge din kommentar Emelie Modigh 2010-04-21 14:38 postat av Emelie Modigh

    hej.

    Jag har en Cane Corso tik på 1år. Hon är jätte snäll mot allt och alla och älskar alla olika djur. Men vid hundmöten är hon osäker och reser ragg och morrar. Jag har gjort dina sittövningar vid hundmöten, men hon struntar i mig totalt och fortsätter morra. Men så fort hon får hälsa så är allt okej och hon blir glad.
    Hon är en stor hund och folk kan uppfatta det som läskigt och blir rädda. Vad kan man göra för att få bort detta beteende?
    tack för många lärorika avsnitt.

  • Ge din kommentar anita larsson 2010-03-08 15:09 postat av anita larsson

    Jag har en jakthund,som snart är 2 år som skäller på bilar,folk, spelar ingen roll om han är ute eller inne. Vad ska jag göra.

  • Ge din kommentar julia.g 2010-03-01 15:38 postat av julia.g

    hejsan jag undrar hur man kan övertala ens föräldrar till att skaffa hund?har du nåt tips?jag vill värkligen ha en!och går ditt program länger?när och vilken dag/julia

  • Ge din kommentar elin och 2010-02-21 17:05 postat av elin och "toffel"

    nu vet hur jag ska göra med nästa hund med min lilla kille på 40 kg och 9 år är inte lika lätt att få att lyssna, har ändå blivit bättre men det är jobbigt när han hänger i kopplet och skäller så fort han ser en hund. han har ändå inte som liten fått hälsa alla hundar utan bara vissa snälla.

  • Ge din kommentar Jane Medle 2010-02-21 15:54 postat av Jane Medle

    Det såg så himla lätt ut att korrigera hunden och att den löd... Jag försöker göra så med min chihuahua kille på 1 år men det funkar verkligen inte... Jag har då gjort felet redan från början att jag låtit honom hälsa på nästan alla, jämt.
    What to do? =)

  • Ge din kommentar Annika och Maple 2010-02-21 15:06 postat av Annika och Maple

    Hej! Jätte bra exempel på hur vi kan undvika att skapa problem i vardagen genom att inte fokusera på det. Lugnt o sansat, nej, bra, gå vidare, svårare än så e de inte! Men min rhodesian ridgebacktik som snart e 6år har aldrig krånglat i möten, vi har inte hälsat på alla, vi har lekt, berömt, fokuserat på annat, suttit odramatiskt bredvid o kikat etc. Men ändock har vi nu sedan ungefär ett år tillbaka fått problem. varför börjar hon nu? Läste att de e ganska vanligt att hundar när de börjar bli äldre tycker de kan typ sköta sig själva men de e tråkigt o hon kan tom hetsa upp sig för en annan hund långt bort som inte ens sett henne ännu. O långt innan ett möte kommer öronen, svansen, raggen o låter jag det vara även krypställningen. Korrigerar redan när öronen kommer men jag måste vara hårdare än vad jag känner mig bekväm med för att hon ska lyssna. Provat med o sätte henne o de funkar ibland men oftast försöker hon ba titta på den andra hunden ändå m öronen fortfarande framfällda etc. Någon som kan ge mig ett tips?

  • Ge din kommentar Ingalill Fransson 2010-02-21 13:12 postat av Ingalill Fransson

    Ja det ser så enkelt ut. Tänk om det vore det också. Vår valp, nu 7 månader lyssnar inte alls på mig när något spännande finns i närheten. Han är världens finaste lugnaste hund inomhus. Så fort kopplet kommer fram hetsar han upp sig för att det ska bli så roligt att gå ut. Följden är att när kopplet är på så bryr han sig inte. Drar så förskräckligt att vi nu har ont i handleder och har t.o.m fallit omkull. Han är superstark och väger snart 30 kg. Vi har haft honom lös ganska mycket och han har fått leka och springa och apportera. Så när han nu blir ännu större och kanske starkare måste vi få ett slut på det här. Jag förstår att vi inte har varit tillräckligt tydliga. Men han är svåruppfostrad. Kan jag få ett svar på detta vore jag oerhört tacksam

  • Ge din kommentar Gunilla Melkersson 2010-02-15 23:13 postat av Gunilla Melkersson

    Jag håller med Jenny - jag tyckte att det syntes tydligt att hunden sedan förknippade hundmöte med obehag. Den fladdrade hit och dit, försökte gå över till andra sidan men fick inte och såg klart osäker ut. Inget bra resultat att visa upp.

    Varför inte hellre lära den att fokusera på föraren vid möten, något som sedan går allt lättare och med mindre signaler från föraren? Och kompletterat med något lättare koppelryck om hunden i alla fall glömmer sig? Om hunden väntar sig en liten godbit vid ett hundmöte så behåller man glädjen. Korrigeringarna ska komma för att hunden inte lyssnar på en inlärd signal, de ska inte förknippas med den andra hunden. Då gör man det alltför lätt för sig.

    Det är inte alltför mycket hälsande som skapar hundaggressivitet! I länder där hundarna följer sina ägare lösa så kan hundarna t ex nosa kort och så går de vidare med sina ägare. Det är inga problem. Frustrationen att vara låst i ett koppel utan att få en annan anvisning, och obehag som man inte förstår varför man får utan som blir kopplade till en viss situation/sak - DET kan skapa aggressivitet. Att undvika något är bara en variant av att försvara sig. Hunden ska inte vara i försvar vid hundmöte.

    Jag begriper hellre inte snacket om hundflocken. Våra sällskapshundar är sociala varelser och om två unga hundar möts så vill de hälsa och leka - det är faktiskt mer naturligt än att följa med människan, som måste ta till obehag för att få hunden att lyssna om människan har som filosofi att belöning inte ska behövas.

  • Ge din kommentar Johanna Berthagen 2010-02-12 11:41 postat av Johanna Berthagen

    Ja, om man hade vetat hur man skulle göra med 4-månaders valpen så hade vi nog inta haft problem med hundmöten idag. Nu när vi har problem hur går vi vidare? Dizzie, som är en schäfertik på 21mån vill fram till alla hundar vi möter, annars går hon upp i stress, reser ragg, låter ibland.
    Så hur gör vi nu?
    HJÄLP!!

  • Ge din kommentar Karin&Martin 2010-02-10 18:53 postat av Karin&Martin

    Hej, Blev så glad när jag såg "annonsen" i senaste Hundsport om din blogg! Kanonbra blogg som jag kommer att följa! Det första som jag var inne & kikade på var förstås filmen om hundmöten. De fel du nämner om hur man har gjort när hunden var valp, ja, alla de fel gjorde jag! Kände mig träffad direkt. Sitter nu med en hundkille på 5 år (Golden Retriever) och vi kan inte gå avslappnat förbi andra hundar på våra promenader. Ibland händer det dock att det fungerar och då blir jag helt frågande...Känns som om jag har försökt med allt, från det godaste godis till att ha hunden sittandes. Jag tror inte han blir aggressiv, skäller mest och börjar dra som en tok mot hunden vi möter. Tyvärr vet jag ju med mig att jag själv redan från början när jag ser en annan hund komma spänner mig i förväg. Givetvis för jag säkert över denna osäkerhet direkt till min hund?Inte kul när man ska njuta av promenaderna.Om man nu har gjort alla de fel man inte ska, hur göra för att träna upp hundmöten på en 5-åring?

  • Ge din kommentar marie fougner 2010-02-03 20:17 postat av marie fougner

    Fredrik det är så härligt att lyssna på dig , du har bra och enkla lösningar till det mesta . Jag tror att vem som helst förstår att man jobbar olika med olika hundar dom är ju faktiskt individer ;O).
    Du är toppen och framför allt enkel att förstå.

  • Ge din kommentar jb 2010-02-02 17:35 postat av jb

    Hej!
    Min hund blir helt tokig när jag träfffar andra hundar. hoppar,skriker och drar.. går det att använda detta på en hund som dessutom är unghund och med dessa "problem" ?
    provat lite olika saker men utan nån förbättring...

<< Första < Föregående 1 2 3 Nästa > Sista >>